מהלך אקורדים 1-5-6-4
מהלך אקורדים הוא רצף של אקורדים שמאורגנים בסדר מסויים ובחוקיות מסויימת.
לרוב האקורדים יהיו שייכים לאותו הסולם, אבל לעיתים קרובות גם נשאיל אקורדים מסולמות אחרים.
הרבה ממהלכי האקורדים חוזרים על עצמם, במיוחד ברוק ופופ.
להכיר וללמוד לזהות מהלכי אקורדים עוזר מאד לפתח את השמיעה המוזיקלית.
דבר איתי במספרים
1:20 – באופן כללי, כשאנחנו מדברים על אקורדים בהקשר של סולם, אנחנו נתייחס אליהם כאל "דרגות".
אנחנו מתייחסים לכל דרגה לפי המיקום שלה בסולם – האקורד שנבנה על הצליל הראשון בסולם יהיה הדרגה הראשונה, האקורד השני – הדרגה השנייה וכן הלאה.
למה אנחנו עושים את זה?
כשאנחנו מתייחסים לדרגות בסולם לפי המיקום שלהם, ולא לפי השם של הצלילים, יותר קל לנו לעשות טרנספוזיציה, זאת אומרת, להעביר מהלך אקורדים או שיר שלם לסולם אחר.
ואז, במקום לקרוא למהלך C-Dm-Em-F, אנחנו פשוט קוראים לו 1-2-3-4 בסולם דו מז'ור (או I-II-III-IV בספרות רומיות, כפי שנהוג לכתוב את מספרי הדרגות).
מהלך I-V-VI-IV (1-5-6-4)
3:25 – אחד ממהלכי האקורדים הנפוצים הוא I-V-VI-IV.
הנה רשימה ממש (אבל ממש) מצומצמת של שירים שמשתמשים בו:
U2 – With Or Without You
| D | A | Bm | G |
יהודה פוליקר – פנים אל מול פנים
| F | C | Dm | Bb |
Alanis Morissette – Head Over Feet
| C | G | Am | F |
Green Day – When I Come Around
| F# | C# | D#m | B |
Red Hot Chili Peppers – Under The Bridge
| D | A | Bm | G |
Bob Marley – No Woman No Cry
| C | G | Am | F |
חשוב לציין שיש שירים שמשתמשים בעוד אקורדים בנוסף למהלך ה I-V-VI-IV, אבל המהלך עדיין מהווה חלק מאד מרכזי בהם.
מהלך אקורדים I-V-VI-IV בסולמות הנפוצים
דו מז'ור – C-G-Am-F
פה מז'ור – F-C-Dm-Bb
סול מז'ור – G-D-Em-C
רה מז'ור – D-A-Bm-G
לה מז'ור – A-E-F#m-D
מי מז'ור – E-B-C#m-A
סי מז'ור – B-F#-G#m-E
פה דיאז מז'ור – F#-C#-D#m-B