דרכים יצירתיות לאלתר על הסולם הפנטטוני
היום נדבר על עוד דרך יצירתית שבה אפשר להשתמש בסולם הפנטטוני.
אזכיר כאן שוב משפט שהזכרתי אותו בשיעור הקודם, משפט שאני מאד אוהב – "המגבלה היא אם כל המצאה".
מה הבעיה?
כשאנחנו לומדים את הסולם הפנטטוני בכל חמשת הצורות שלו, לרוב אנחנו משתמשים בו בצורה מאונכת, מלמעלה למטה (ממיתר 6 עד 1).
צורת הנגינה הזאת יוצרת סאונד די צפוי ו"סולמי".
מה עושים?
1:31 – כדי לצאת מהתבניות, נגביל את עצמנו להשתמש רק במיתרים 4 ו- 3.
אבל לפני זה, בואו נראה מה הן חמשת הצורות של הסולם הפנטטוני המינור, ואת צורות האקורדים ששייכות להן:
Gm פנטטוני צורה #1
Gm פנטטוני צורה #2
Gm פנטטוני צורה #3
Gm פנטטוני צורה #4
Gm פנטטוני צורה #5
קיצוצים
2:27 – עכשיו נגזור מתוך חמשת התבניות רק את מיתרים 4 ו- 3. זה מה שנקבל:
Gm פנטטוני במיתרים 3 ו- 4 על כל הצוואר
כשאנחנו משתמשים רק בשני מיתרים, יותר קל וזמין לנו לנגן גם על צלילים שכנים שלאו דווקא שייכים לסולם הפנטטוני המינור, כדוגמאת ה- 9, או הבלו נוט (#4 או b5) ששייך לסולם הבלוז.
3:25 – הנה דוגמא לאיך זה יכול להישמע.
מה הלאה?
אז כמו שבחרתי להשתמש במיתרים 3 ו- 4, אתם יכולים ליישם את אותה השיטה על כל זוג מיתרים אחר (1 ו-2, 4 ו- 5, 5 ו- 6), ליישם על שלושה מיתרים סמוכים במקום שניים. הגבול הוא הדמיון.
לסיכום
מה שעשינו – הגדרנו לעצמנו סט מסויים של "חוקים", ואז אלתרנו במסגרת אותם חוקים.
כמובן שאתם מוזמנים ליצור לעצמכם תרגילים דומים ושוב, המגבלה היחידה כאן היא הדמיון שלכם.