סולמות בגיטרה אפשר לנגן על כל הצוואר ובפוזיציות (מיקומים) שונות.
תלמידים שואלים אותי כל הזמן לגבי ההבדלים בין הסולמות השונים והשימוש בהם, אז החלטתי להכין את המדריך הזה. השתדלתי שהוא יהיה הכי פרקטי ותמציתי שאפשר.
את הסולמות חילקתי לעשר משפחות:
- סולם מז'ור – האבא של כל הסולמות והמודוסים במוזיקה המערבית
- המודוסים של הסולם המז'ור – ה"מצבים" השונים שאותם אנחנו מקבלים כשמתחילים ומסיימים לנגן את הסולם המז'ור מצליל שהוא לא השורש (Root).
אלו המודוסים של הסולם המז'ור לפי הסדר:
מודוס יוני (סולם מז'ור), מודוס דורי, מודוס פריגי, מודוס לידי, מודוס מיקסולידי, מודוס אאולי (סולם מינור), מודוס לוקרי - סולם מינור טבעי – המודוס השישי של הסולם המז'ור. בגלל שהוא נמצא בשימוש ממש נרחב ביחס לשאר המודוסים, ובגלל שנוצרים ממנו סולמות נוספים (בהמשך), מגיעה לו משבצת משלו
- סולם פנטטוני – סולם פנטטוני הוא כל סולם בעל חמישה צלילים. אנחנו נתמקד בנפוצים ביותר – פנטטוני מינור ופנטטוני מז'ור
- סולם בלוז – סולם פנטטוני מינור או פנטטוני מז'ור בתוספת צליל נוסף (ה- Blue Note) שנותן לו צבע יותר בלוזי
- סולם מינור הרמוני – סולם מינור טבעי עם דרגה שביעית (הצליל השביעי בסולם) מוגבההת
- המודוסים של המינור ההרמוני – בדיוק באותה דרך שנוצרים שישה מודוסים (מצבים) נוספים מהסולם המז'ור, נוצרים עוד שישה מהמינור ההרמוני, המפורסם בהם הוא סולם החיג'אז
- סולם מינור מלודי – סולם מינור טבעי עם דרגות שישית ושביעית (הצליל השישי והשביעי בסולם) מוגבהות
- המודוסים של המינור המלודי – ששת המודוסים (מצבים) שנוצרים מהמינור המלודי, בשימוש נפוץ בין השאר בג'אז
- סולמות סימטריים – סולם מוגדל וסולם מוקטן. מדובר בסולמות "לא טבעיים", שלא נוצרו ישירות מאף אחד מהסולמות הקודמים ובעלי חוקיות מרווחים זהה בין הצלילים.
לכל קבוצת סולמות הוספתי תרשימים לאצבועים נפוצים בגיטרה. כמובן שישנן צורות נוספות שבהן אפשר לנגן כל סולם.
יש שלוש שיטות עיקריות שאפשר לעשות באמצעותן סדר בצוואר של הגיטרה: שיטת ה- CAGED, שיטת ה- Three Per String (שלושה צלילים למיתר) ושיטת Berklee.
על שלושת השיטות ארחיב בנפרד.
תהנו!