שיעורי גיטרה

דרכים יצירתיות לאלתר על הסולם הפנטטוני

היום נדבר על עוד דרך יצירתית שבה אפשר להשתמש בסולם הפנטטוני.
אזכיר כאן שוב משפט שהזכרתי אותו בשיעור הקודם, משפט שאני מאד אוהב – "המגבלה היא אם כל המצאה".

מה הבעיה?

כשאנחנו לומדים את הסולם הפנטטוני בכל חמשת הצורות שלו, לרוב אנחנו משתמשים בו בצורה מאונכת, מלמעלה למטה (ממיתר 6 עד 1).
צורת הנגינה הזאת יוצרת סאונד די צפוי ו"סולמי".

מה עושים?

1:31 – כדי לצאת מהתבניות, נגביל את עצמנו להשתמש רק במיתרים 4 ו- 3.
אבל לפני זה, בואו נראה מה הן חמשת הצורות של הסולם הפנטטוני המינור, ואת צורות האקורדים ששייכות להן:

Gm פנטטוני צורה #1

סול מינור פנטטוני צורה 1

Gm פנטטוני צורה #2

סול מינור פנטטוני צורה 2

Gm פנטטוני צורה #3

סול מינור פנטטוני צורה 3

Gm פנטטוני צורה #4

סול מינור פנטטוני צורה 4

Gm פנטטוני צורה #5

סול מינור פנטטוני צורה 5

קיצוצים

2:27 – עכשיו נגזור מתוך חמשת התבניות רק את מיתרים 4 ו- 3. זה מה שנקבל:

Gm פנטטוני במיתרים 3 ו- 4 על כל הצוואר

סול מינור פנטטוני צורה 5

כשאנחנו משתמשים רק בשני מיתרים, יותר קל וזמין לנו לנגן גם על צלילים שכנים שלאו דווקא שייכים לסולם הפנטטוני המינור, כדוגמאת ה- 9, או הבלו נוט (#4 או b5) ששייך לסולם הבלוז.
3:25 – הנה דוגמא לאיך זה יכול להישמע.

מה הלאה?

אז כמו שבחרתי להשתמש במיתרים 3 ו- 4, אתם יכולים ליישם את אותה השיטה על כל זוג מיתרים אחר (1 ו-2, 4 ו- 5, 5 ו- 6), ליישם על שלושה מיתרים סמוכים במקום שניים. הגבול הוא הדמיון.

לסיכום

מה שעשינו – הגדרנו לעצמנו סט מסויים של "חוקים", ואז אלתרנו במסגרת אותם חוקים.
כמובן שאתם מוזמנים ליצור לעצמכם תרגילים דומים ושוב, המגבלה היחידה כאן היא הדמיון שלכם.

קצת על עצמי

אלעד רגב

היי, אני אלעד, מוזיקאי וגיטריסט מנוסה ופעיל בהרכבים, הפקות והקלטות, מורה פרטי לגיטרה ומעביר סדנאות בנושאים הקשורים לגיטרה ולתיאוריה של המוזיקה.

לקבלת טיפים ועדכונים בחינם

הצטרפו לקבוצת הפייסבוק!

כנסו לקבוצה