שיעורי גיטרה

אלתור על בלו בוסה (Blue Bossa)

המצב הזה נשמע לכם מוכר? אתם מתמצאים בצוואר של הגיטרה, שולטים בלא מעט סולמות, אבל כשאתם נתקלים בסיטואציה של אלתור על שיר, אתם לא מצליחים לנגן סולו שישמע מוזיקלי, אלא די תבניתי וסולמי.
מה אפשר לעשות?

שאלת המיליון

קודם כל, אתם יכולים להתנחם בעובדה שמדובר בשאלת המיליון. כל הגיטריסטים נמצאים במסע מתמיד אחרי הסולו המושלם.
העניין הוא שאין תשובה אחת, אבל יש כל מיני טכניקות שאפשר להיעזר בהן כדי לגרום לסולו שלנו להישמע יותר מוזיקלי ופחות כמו סולם שעולה ויורד.
בשיטה שאני רוצה לדבר עליה היום, אנחנו נגדיר קבוצות של אקורדים, ונתייחס אליהן באלתור שלנו, ולא לכל אקורד בנפרד.

מציאת אקורדים משותפים

1:15 – היתרון ביצירה של קבוצות אקורדים משותפים, הוא שהסולו שלנו יהיה יותר קווי ומלודי, מפני שאנחנו לא צריכים לחשוב אם השתנה הסולם ומה לנגן בכל פעם שהאקורד מתחלף.

בלו בוסה – Blue Bossa

1:52 – הקטע שבחרתי להדגים עליו הוא סטנדרט ג'אז שנקרא Blue Bossa.
אני מחלק את הסטנדרט לארבעה חלקים:
הראשון – תיבות 1-4 הוא דו מינור.
השני – תיבות 5-8 הוא דו מינור הרמוני.
השלישי – תיבות 9-12 הוא רה במול מז'ור.
הרביעי – תיבות 13-16 חוזרים לדו מינור הרמוני.

אחרי שחילקתי את השיר, קל לי יותר להתרכז בלמצוא מנגינה שתהיה מלודית יותר.
5:44 – בסיבוב הראשון אני מנגן את הסולם של כל אחת מהקבוצות, כדי שנוכל לשמוע איך הוא מתיישב על קבוצות האקורדים.
6:12 – בסיבוב השני אני מאלתר פראזות מוזיקליות כשאני מתבסס על הסולמות מהסיבוב הקודם. מה שאני עושה בגדול, זה לוקח מוטיב ריתמי ומשתמש בו בכל אחת מהקבוצות שיצרתי, עם שינויים פה ושם כמובן.

סיכום

כמובן שהטכניקה שהדגמתי היום היא רק אחת מיני רבות, ומומלץ ללמוד כמה שיותר, כדי שהסולואים שלנו יהיו מגוונים ומעניינים.
זהו להפעם, מקווה שנהנתם!

קצת על עצמי

אלעד רגב

היי, אני אלעד, מוזיקאי וגיטריסט מנוסה ופעיל בהרכבים, הפקות והקלטות, מורה פרטי לגיטרה ומעביר סדנאות בנושאים הקשורים לגיטרה ולתיאוריה של המוזיקה.

לקבלת טיפים ועדכונים בחינם

הצטרפו לקבוצת הפייסבוק!

כנסו לקבוצה