שיעורי גיטרה

איך לאלתר על Little Wing של ג'ימי הנדריקס?

דמיינו את הסיטואציה הבאה – אתם בג'אם סשן עם חברים, ואז מישהו מתחיל לנגן את הקטע הבא:
| Em | G | Am | Em |
| Bm | Am | G F | C D | D |

הקטע הזה הוא כמובן ליטל ווינג (Little Wing) של האחד והיחיד, ג'ימי הנדריקס.
כל האקורדים, למעט אחד, הם בסולם Em, מי מינור.
אם נרצה לאלתר על השיר, האופציה המתבקשת והמובנת מאליה היא להשתמש בסולם מי מינור פנטטוני.
כמובן שהצלילים יתאימו ואפשר לעשות דברים מגניבים, אבל אחרי כמה זמן, שימוש רק בתבנית אחת מתחיל לחזור על עצמו ולהישמע קצת צפוי.
מה אפשר לעשות כדי להוסיף קצת תבלינים לאלתור שלנו?

המגבלה היא אם כל המצאה

1:35 – זהו משפט שאני מאד אוהב ומתחבר אליו.
אם נייחס אותו לגיטרה, נוכל להגיד שיש לנו כלי עם שישה מיתרים, עד 24 שריגים, מה שיוצר לנו המון אופציות, דבר שיכול לגרום לנו לתחושת בלבול ודיסאוריינטציה כשאנחנו ניגשים לאלתר.
מה אפשר לעשות? אני אוהב לקבוע לעצמי כל מיני "מגבלות" שמציבות אותי באיזשהי מסגרת. כמובן שאני לא רומז שצריך להגביל את עצמך בנגינה, אלא פשוט להחליט על גבולות גזרה.
הרבה פעמים השיטה הזאת עוזרת לנו להזרים את המיצים היצירתיים שלנו, ולהניע את תהליך האלתור.
אז בואו נבדוק את התרגיל שהכנתי לכם..

שימוש בסגמנט של הסולם

2:52 – בתרגיל אנחנו נשתמש רק בסגמנט (חתיכה) של הסולם מי מינור בפוזיציה השביעית:

התרגיל מתחלק לשני שלבים:
3:51בשלב הראשון ניקח את ה- Root (השורש) של כל אקורד, וננגן אותו על האקורד עצמו. לדוגמא – על האקורד Em ננגן את הצליל E בסגמנט, על האקורד G ננגן את הצליל G בסגמנט, על Am ננגן את הצליל A וכו'.
עוד יתרון של התרגיל – הוא יכול לעזור לנו לזכור את הצלילים על הצוואר של הגיטרה.
4:37בשלב השני ניקח את הצליל הראשון של כל אקורד, כמו שעשינו בשלב הראשון, אבל הפעם נבנה על כל צליל פראזה מוזיקלית.

5:01 – כאן אני מנגן שלושה סבבים:
בראשון – רק את ה- Root של כל אקורד,
בשני – מתחשב מאד ב- Root ובונה עליו פראזה מוזיקאלית,
בשלישי – אלתור קצת יותר חופשי, שזה גם מדגים את המטרה של התרגיל – להניע אצלנו את התהליך של האלתור ולתת לנו השראה.
ברוב הפעמים שתנסו את התרגיל הזה, תגלו שהוא יפתח אצלכם איזשהו "פקק".

יוצא דופן בתרגיל

7:46 – יש בשיר אקורד אחד שהוא לא באותו סולם כמו כל שאר האקורדים, והוא F.
עליו אנחנו נאלתר עם אותו סולם שבו אנחנו מאלתרים על כל שאר האקורדים, רק עם הבדל קטן – ננגן את הצליל F במקום הצליל #F:

חשוב לשים לב לפרט הזה, כי אם ננגן על האקורד F את הצליל #F, זה יכול להישמע די מזוייף.

הדמיון שלכם הוא הגבול

9:53 – אפשר וגם רצוי לשנות את התרגיל הזה כדי לאתגר את עצמנו ולהגיע לסאונדים אחרים.
לדוגמא – במקום להתחיל בה- Root של האקורד, אפשר לנסות להתחיל מה- 3 שלו, מה- 5 שלו, להתנסות עם טנשנים.. לשחק כמה שיותר.

קצת על עצמי

אלעד רגב

היי, אני אלעד, מוזיקאי וגיטריסט מנוסה ופעיל בהרכבים, הפקות והקלטות, מורה פרטי לגיטרה ומעביר סדנאות בנושאים הקשורים לגיטרה ולתיאוריה של המוזיקה.

לקבלת טיפים ועדכונים בחינם

הצטרפו לקבוצת הפייסבוק!

כנסו לקבוצה